När jag gick från Windows till Mac

2008-02-04,  kl 10:05:16


image70
Det slog mig nyligen att jag har skrivit en artikel om berättelsen när jag gick över till Mac på en annan blogg. Jag tänkte att jag kunde göra en re-post och berätta den igen på min riktiga blogg. Men jag berättade aldrig hela historien, tills nu.

Allt började 2005 i samband när jag började plugga på HGO (Högskolan på Gotland). Genom ett företag fick alla studenter erbjudanden om att köpa bärbara datorer för deras studier. Valet stod mellan LGs nya eller DELL. Jag valde en LG och var jättenöjd flera månader. Men jag upptäckte problem redan efter ett par veckor. Jag fick blue screen ofta, den hängde sig och blev stekhet varje gång jag körde krävande program. Jag pratade med leverantören och de trodde att det var fel på minnet i datorn, så jag fick dem utbytt på plats efter ca. en vecka. Men det löste inte problemen. Återigen fick jag gå tillbaka med datorn och de skulle titta närmare på problemet. Under tiden så fick jag låna en annan dator. Det gick ett par veckor innan jag fick svar. De berättade att min dator behövde skickas till Korea för analyser. Det var då bara två veckor kvar till sommarlovet och jag bad dem fixa datorn innan sommarlovet, men jag visste att det inte skulle bli så. Sommaren kom och min dator var i Korea, hela sommaren. Det var i slutet av augusti som jag fick höra att datorn var på väg tillbaka och att jag snart kunde hämta den. Dagen kom och jag var mycket glad att jag äntligen hade fått tillbaka min laptop. Men knappt 40 min efter att jag hade startat datorn var den så varm att jag kunde steka min lunch på den. Jag blev förbannad och ringde chefen själv på LG. Efter en lång diskussion kom vi fram till att jag skulle få en helt ny dator. Men den var så ny att den ännu inte hade släppts ännu. Den skulle släppas i oktober (om ca. en månad). Jag tackade för erbjudandet och fick vänta igen. Drygt en månad senare fick jag ett samtal från leverantören att min nya dator hade kommit och jag kunde komma och hämta den. Jag var riktigt glad. Det hade nästan gått 1 år sedan jag köpte min första laptop, och nu var jag på väg att hämta ut en sprillans ny utan extra kostnad.

Jag var mycket nöjd ett par veckor, och det fanns inte många problem att anmärka på. Men jag hade under den senaste tiden fått upp ögonen för Mac. Jag hade hört hur bra och pålitliga Mac är, inte minst från min vän som har haft en Powerbook en längre och är än idag mycket nöjd. Det fick mig att bli allt mer intresserad för varje gång han berättade något nytt och det slutade med att jag ångrade mitt köp av en värsting LG-laptop för drygt 1 år sedan. Jag försökte få min laptop såld men intresset för en så dyr laptop fanns tydligen inte. Jag nämnde förvisso i annonsen att jag var intresserad av att byta min laptop mot en Macbook Pro med men jag fick lära mig av min vän att när man väl har gått över till Mac vill man aldrig gå tillbaka till Windows. Jag fick dock under två månader två erbjudanden om att byta min LG-laptop mot en Macbook Pro, vilket gjorde mig otroligt glad båda gångerna. Dessvärre ångrade sig den ena personen och den andra fick sin Mac såld istället. Tiden gick och hoppet om en Mac blev mindre. Det var när jag nästan hade glömt bort allt som jag fick ett mail om ett nytt erbjudande. Personen hade en sprillans ny och knappt använd Macbook Pro 17" och var intresserad av att byta sin dator mot min nya LG. Det dröjde inte länge tills jag ringde personen och vi kom överens om en byteshandel genom expresspaket. Knappt ett dygn senare kunde jag hämta ut paketet och glädjen och förväntningen i mig var stor. Jag kände mig som ett barn som snart skulle få öppna den största julklappen.

När jag hade kommit hem började jag genast packa upp allt från den snygga och smarta "väskan" som datorn levererades i. Sladdar kopplades in och datorn trycktes igång och jag började Installera Mac OS X Tiger. Det tog inte lång tid innan jag förstod det som var så mycket bättre med Mac OS.


Idag har jag haft min Macbook Pro snart 1 år. Jag har aldrig haft några anmärkningsvärda problem eller andra konstigheter som man ständigt stötte på i Windows. Dessutom är allt jag ser på skärmen mer grafiskt tilltalande samtidigt som det är snabbare och stabilare. Jag har svårt att tro att jag någonsin skulle välja att återgå till Windows igen precis som min vän tidigare sa; När man väl har gått över till Mac vill man aldrig gå tillbaka till Windows igen.

Det var den långa berättelsen om hur jag lyckades byta en LG-laptop mot en ny Macbook Pro. Du har varit duktig som orkat läsa allt! *smile*

2008-02-04,  kl 11:16:59


Haha, coolt! :O


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2008-02-04,  kl 13:06:00


som föregående talare, coolt, och jag är avis :(


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .



     Namn:
      Kom ihåg mig?

     E-postadress: (publiceras ej)
     

     URL/Bloggadress:
     

     Kommentar: